Obavijesti

Kvaka24

Komentari 3

'Sigurnost postaje jedna od ključnih tema u svakodnevnom životu i radu svih zaposlenika'

'Sigurnost postaje jedna od ključnih tema u svakodnevnom životu i radu svih zaposlenika'

Sa stručnjakinjom za kibernetičku sigurnost razgovarali smo o mogućim napadima na bankarski sektor i klijente, ali i o najčešćim vrstama kibernetičkih napada, a otkrila je i jesu li korisnici bankarskih usluga uopće svjesni mogućih prijetnji

U proteklih nekoliko godina bankarski sektor počeo je digitalizaciju svojih usluga. Ovaj pomak prema digitalizaciji omogućio je poboljšana korisnička iskustva i nove izvore prihoda za banke. Međutim, istodobno donosi povećane rizike od povrede podataka i od kibernetičkih napada. Konkretno, uz sve veće oslanjanje na tehnologiju, potreba za snažnim mjerama kibernetičke sigurnosti nikad nije bila veća. S tim se slaže i Blanka Zubalj, direktorica sigurnosti Raiffeisen banke, s kojom smo razgovarali o najvećim izazovima u području kibernetičke sigurnosti u bankarskom sektoru. 

- Posljednjih nekoliko godina strateške odrednice bankarskog sektora usmjerene su na digitalizaciju bankarskih usluga. S jedne strane to otvara nove mogućnosti i za banku i za klijente, ali istodobno predstavlja izazove jer ih izlaže raznim kibernetičkim prijetnjama. Također, istodobno s digitalizacijom dolazi do značajnih promjena u regulatornom okviru, koji od bankarskog sektora zahtijeva daljnje unapređenje sustava upravljanja IT rizicima, upravljanje rizicima trećih strana te jačanje otpornosti banaka u digitalnom svijetu - kaže nam na početku Zubalj. 

Neki od najčešćih napada u svijetu primarno su vezani, ističe sugovornica, za scenarije curenja podataka, destruktivnih napada (DDoS ili enkripcija) čiji su ciljevi ograničavanje i onemogućavanje određene usluge ili za ransomware napade (krađa povjerljivih podataka u kombinaciji s enkripcijom podataka).

- Kako bi banke umanjile rizike od kibernetičkih napada, neophodno je uspostaviti proces kontinuiranog praćenja prijetnji u okruženju te pravodobne implementacije učinkovitih organizacijskih i tehničkih mjera zaštite. Uz napredne sigurnosne sustave zaštite, potrebno je istaknuti važnost transformacije organizacijske kulture tako da sigurnost postaje jedna od ključnih tema u svakodnevnom životu i radu svih zaposlenika banke - kaže Zubalj. 

Kakve su prognoze za budućnost?

Gotovo u svim industrijama, pa tako i u bankarskom sektoru, aktualna je tema korištenje umjetne inteligencije (AI) i machine learninga (ML), a pitali smo sugovornicu kako se to konkretno odražava na bankarske procese. 

- U kontekstu kibernetičke sigurnosti banke su usmjerene na korištenje AI-a i ML-a za bržu obradu velikih količina podataka, detekciju i mitigaciju kibernetičkih prijetnji, prepoznavanje neuobičajenih obrazaca. Nažalost, cyber kriminalci također koriste mogućnosti AI-a i ML-a. Prognoza je da će upravo taj AI/ML na strani malicioznih aktera povećati broj napada, kako na banke tako i na klijente banaka, od toga da će lakše i točnije napisati phishing e-mail na hrvatskom do raznih vrsta automatiziranih napada na infrastrukture banaka - upozorava Zubalj i dodaje: 

- Dodatno, u bankarskom sektoru raste fokus na rizike vezane za dobavljače IT usluga jer je upravo to prepoznato kao jedna od karika u lancu koje maliciozni akteri pokušavaju kompromitirati da bi ih iskoristili kao ulaznicu u infrastrukturu banke. U tom kontekstu pojačani su i regulatorni zahtjevi prema dobavljačima IT usluga kako bi se povećala zrelost informacijske i kibernetičke sigurnosti dobavljača - ističe sugovornica. 

Kako kompanije mogu biti sigurne da su se zaštitile? 

Zanimalo nas je i postoji li način na koji kompanije, u doba sve češćih napada, mogu biti sigurne da su svoje poslovanje zaštitile od kibernetičkih napada. A jedan od temelja zaštite je, kaže Zubalj, adekvatan proces upravljanja rizicima. 

- Međutim, s obzirom na to da je rizik nemoguće svesti na nulu, nemoguće je apsolutno se zaštititi. Da bi kompanije umanjile rizike od kibernetičkih napada, neophodno je uspostaviti proces kontinuiranog praćenja prijetnji u okruženju te pravodobne implementacije učinkovitih organizacijskih i tehničkih mjera zaštite. Uz napredne sigurnosne sustave zaštite, potrebno je istaknuti da više nije dovoljna samo tehnička ekspertiza nego i sposobnost kreativnog promišljanja te spremnost na brzu i organiziranu reakciju u bilo kojoj nepredviđenoj situaciji. U tom kontekstu iznimno je važno da organizacije vježbaju svoju reakciju na incidentne situacije poput kibernetičkih napada ili drugih oblika prekida nekog dijela svojeg poslovanja - savjetuje sugovornica. 

Jedna od posljedica digitalizacije svakako je sve veća uporaba digitalnog bankarstva i kupnja na internetu. Zato ne treba čuditi što postoje točno određeni napadi koji su orijentirani upravo na korisnike banaka

- U posljednje dvije godine primjećujemo da su klijenti sve više izloženi raznim oblicima socijalnog inženjeringa tijekom kojeg ih prevaranti kontaktiraju e-mailom, porukama (SMS, WhatsApp, Viber i slično) ili telefonskim pozivima te im 'prodaju' neku lažnu priču i traže od klijenata podatke s kartica i podatke za prijavu i autorizaciju transakcija, a sve s ciljem pridobivanja financijske koristi - kaže Zubalj te objašnjava koji su neki od najčešćih slučajeva socijalnog inženjeringa. 

- Najčešći slučajevi socijalnog inženjeringa su, primjerice, lažni kupci koji se javljaju na oglase, a ne zanimaju ih karakteristike proizvoda nego odmah traže podatke s kartice kako bi 'poslali' dostavnu službu za preuzimanje proizvoda, ili lažni e-mailovi u ime institucija države, banaka ili dostavnih službi. Zatim lažne nagradne igre na društvenim mrežama, lažni dobici na kriptovalutama, iako su 'mete' davno ili možda nisu nikad ulagale u kriptovalute, lažne ponude za brzu i veliku zaradu, a posebno treba biti oprezan s oglasima na kojima netko inače značajno skuplje stvari prodaje po neuobičajeno povoljnoj cijeni - upozorava stručnjakinja. 
Bez sumnje, jedna od preventivnih mjera svakako je, slaže se Zubalj, kontinuirano podizanje svijesti o aktualnim prijetnjama u okruženju te o načinima zaštite.

- Svaka dobro informirana osoba sama će se najbolje zaštititi i donijeti pravu odluku u ključnom trenutku. Kako bismo podržali svoje klijente, u okviru projekta sufinanciranog iz EU 2023. godine razvijen je RBA Shield, program educiranja klijenata, ali i šire javnosti, o IT sigurnosti u svakodnevnom životu. Želja nam je omogućiti građanima samostalnu zaštitu, odnosno omogućiti prepoznavanje prijetnji vezanih za kibernetičku sigurnost te, u skladu s naučenim, primjenu odgovarajućeg odgovora na situaciju ili prijetnju. S tim ciljem izradili smo na rba.hr sekciju RBA Shield, u okviru koje građani mogu pronaći informacije o aktualnim prijevarnim shemama te naučiti kako se mogu zaštititi od napada i pokušaja prijevara u digitalnom svijetu. Osim naše web stranice, koristimo naše službene profile na društvenim mrežama kako bismo s klijentima podijelili informacije o aktualnim prijetnjama te ih podsjetili na osnovna pravila sigurnosti - navodi sugovornica. 

Cyber,Security,And,Data,Protection,On,Internet.,Person,Touching,Virtual

Dodatno su tijekom 2023. godine proveli roadshow kibernetičke sigurnosti u poslovnicama banke, tijekom kojeg su građani u neposrednom kontaktu s predstavnicima banke mogli dobiti informacije o aktivnostima koje RBA provodi kako bi ih zaštitila od kibernetičkih prijetnji, a mogli su naučiti i kako se trebaju sami zaštiti u on-line transakcijama i aktivnostima.

- U prvom redu građani trebaju paziti na to gdje ostavljaju svoje podatke i biti sigurni s kim ih dijele, kako osobne podatke tako i kartične podatke te podatke za pristup internetskom i mobilnom bankarstvu. Savjetujemo da online kupnje obavljaju na provjerenim prodajnim mjestima, da uslugama internetskog bankarstva pristupaju isključivo sa službenih stranica banke te da ne otvaraju e-mail poruke nepoznatih pošiljatelja i sumnjiva sadržaja. Uz to, trebaju redovito ažurirati svoje računalo i koristiti antivirusni program, a svoje korisničke račune zaštititi snažnim lozinkama. Također, banka od vas nikad neće tražiti PIN nijedne kartice ili autentifikacijskog uređaja, sigurnosni kod debitne i kreditne kartice, instalaciju nekog alata poslanog e-mailom, datum, vrijeme i iznos ili MAC tijekom prijave na internetsko bankarstvo - zaključuje Blanka Zubalj, direktorica sigurnosti Raiffeisen banke.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 3
Podnošenje Prijava poreza na dobit za 2024. godinu
SVE ŠTO TREBATE ZNATI

Podnošenje Prijava poreza na dobit za 2024. godinu

Uskoro ističe rok za prijavu poreza na dobit za 2024. godinu. Tko je obveznik podnošenja prijave, koju dokumentaciju treba priložiti PU i sve ostale bitne informacije saznajte od ovlaštene porezne savjetnice
Od 1. 3. 2025. značajno je povećana novčana potpora za roditeljski dopust
RODITELJSKI I OČINSKI DOPUST

Od 1. 3. 2025. značajno je povećana novčana potpora za roditeljski dopust

Prava roditelja i njemu izjednačene osobe na vremenske i novčane potpore uređena su Zakonom o rodiljnim i roditeljskim potporama
Mnogi klijenti ne mijenjaju banku zbog cijene usluga nego im je presudan ljudski faktor'
INTERVJU S ANICOM VRANARIČIĆ

Mnogi klijenti ne mijenjaju banku zbog cijene usluga nego im je presudan ljudski faktor'

U današnjem društvu banke imaju veliku ulogu u životu mnogih pojedinaca, ali i mnogih poduzeća. Bez obzira na sve veću prisutnost digitalnih usluga, kontakt s osobom i dalje je neizmjerno važan