

Koje edukacije doista pomažu zaposleniku u profesionalnom razvoju unutar neke tvrtke?
Sve više tvrtki u svojim oglasima za poslove ističe mogućnost kontinuiranog obrazovanja za zaposlenike. Iako se to nekim poslodavcima čini kao nepotreban trošak, postoje mnoge prednosti ove prakse - i za zaposlenika i za tvrtku
Mogućnost kontinuirane dopune znanja i vještina na poslu potvrda je da je učenje stalan proces, a ne jednokratna taktika za uspjeh. U poduzećima s filozofijom kontinuiranog učenja edukacijski programi i treninzi u okviru tvrtke omogućuju zaposlenicima da prošire svoje vještine i uživaju u profesionalnom razvoju koji im poboljšava radnu izvedbu. Međutim, to nije jedina korist.
Zašto je edukacija dobra investicija?
Gledano iz perspektive poslodavca, benefit kontinuiranog obrazovanja zaposlenika ne samo da privlači vrhunske talente - jer takvi imaju snažnu motivaciju za osobni rast - nego zadržava postojeći talent u tvrtki. A kako piše Forbes, poslodavcima bi još važnije od privlačenja novih talenata trebalo biti zadržavanje kvalitetnih zaposlenika jer zamjena izgubljenog zaposlenika može tvrtku koštati polovicu njihove godišnje plaće!
Poslodavci moraju brinuti i o osobnom zadovoljstvu zaposlenika - kojemu može pridonijeti kultura kontinuiranog učenja - jer sretni i angažirani zaposlenici rade kvalitetnije, učinkovitiji su i mnogo manje griješe. Među takvim se zaposlenicima rano mogu prepoznati novi vođe, odnosno osobe koje bi bile dobre na rukovodećim pozicijama. Osim toga, promicanjem postojećih zaposlenika poslodavac dobiva natrag sve što je uložio u njega, a taj čin može poslužiti i kao snažna motivacija drugima u tvrtki.

Kontinuirano učenje u konačnici omogućuje zaposlenicima da se izlažu novim ljudima, svježim idejama i kreativnim načinima pristupa sadašnjem i budućem poslu. To je ujedno dobar preduvjet za dvije osobine koje bi svaki poslodavac trebao poticati i razvijati kod svojih zaposlenika - inovativnost i spremnost na prilagodbe promjenama.
Upravo smo o ovoj temi malo više porazgovarali s Anom Rakić, HR Business Partner u tvrtki koju je Forbes treći put uvrstio na svoj popis najboljih svjetskih poslodavaca za 2024. godinu. Popis je inače rezultat provođenja neovisnih anketa više od 300.000 zaposlenika u više od 50 zemalja diljem svijeta.
Edukacija za nove i postojeće zaposlenike
Riječ je o JYSK-u, međunarodnom prodajnom lancu skandinavskih korijena za opremanje interijera i eksterijera, koji, kako tvrdi Ana, ovaj uspjeh može djelomično zahvaliti tome što redovito nudi edukacije svim svojim zaposlenicima - od pripravničke do direktorske pozicije.
- Prilikom zapošljavanja u JYSK-u svaka pozicija ima jasno isplaniran uvodni program, koji definira kako trebaju izgledati prva tri mjeseca zaposlenika. Tijekom tog razdoblja osiguravamo da osoba dobije sva potrebna znanja prije nego što smatramo da je spremna za samostalno obavljanje posla. Edukacija počinje e-learning tečajem u okviru našeg sustava za učenje, a slijedi praktični trening na radnome mjestu uz podršku mentora ili voditelja - objašnjava Ana.

Edukacijski programi ne postoje samo kod zapošljavanja novih osoba nego i kod onih koji prelaze iz jedne pozicije u drugu. To su takozvani trainee programi, koji osiguravaju sve potrebne vještine za preuzimanje novih odgovornosti.
- Budući zamjenici voditelja trgovine prolaze 'Talent program', budući voditelji trgovina pohađaju 'Store Manager Trainee program', a regionalni voditelji sudjeluju u 'District Manager Trainee programu'. Ovi programi uključuju nekoliko modula koji kombiniraju operativna znanja i leadership vještine, ključne za svaku od pozicija. Dodatno, svaki sudionik programa ima mentora koji prati njegov razvoj i pomaže u svakodnevnom radu - opisuje naša sugovornica.
Osim redovnih treninga, Ana nam govori da u JYSK-u s vremena na vrijeme organiziraju specijalizirani program pod nazivom Akademija spavanja, tijekom kojeg je fokus stavljen na kategoriju proizvoda za spavanje. Odabrani zaposlenici imaju priliku posjetiti tvornicu takvog tipa asortimana, upoznati se s novostima i steći detaljna znanja, koja zatim prenose kolegama u drugim trgovinama.

Edukacije odgovaraju na aktualne potrebe
Inače, svaki od tih edukacijskih programa redovito se testira diljem zemalja u kojima JYSK posluje te se njihova učinkovitost i struktura periodično revidiraju kako bi bili usklađeni s aktualnim promjenama. Upravo je zbog te prakse svojedobno prilagođena jedna vrsta edukacijskog programa.
- Prije nekoliko godina uveli smo novi proces kvartalnih sastanaka voditelja trgovina i zaposlenika. Tijekom uvođenja ovog procesa primijetili smo da nekim voditeljima trgovina nedostaju vještine vođenja sastanaka. U vrlo kratkom roku osmislili smo jednodnevni trening koji se fokusirao na jačanje prezentacijskih i moderatorskih vještina. Trening je naišao na veliko oduševljenje jer je zaposlenicima omogućio da u kratkom roku usvoje potrebna znanja i primijene ih već sljedeći dan - ističe Ana te dodaje kako je ovaj trening poslije postao dio njihova "Trainee programa za voditelje trgovina".
Tijekom svih tih raznih edukacija i treninga zaposlenicima JYSK-a na raspolaganju su mnoge metode učenja, poput grupnih rasprava, praktičnih radionica, igranja uloga i gamifikacije. Ponekad organiziraju i natjecanja među zaposlenicima, što dodatno motivira polaznike i pridonosi interaktivnosti programa.
- Smatram da ključ uspjeha naših edukacija leži u njihovoj praktičnoj i neposrednoj primjenjivosti te činjenici da se sve te edukacije temelje na aktualnim potrebama u svakodnevnom radu zaposlenika - govori za kraj naša stručna sugovornica.
