Obavijesti

Lifestyle

Komentari 0

Umjetna inteligencija smanjuje gužvu u prometnim gradovima

Umjetna inteligencija smanjuje gužvu u prometnim gradovima

Istraživači koje financira EU služe se umjetnom inteligencijom da bi olakšali protočnost europskih gradova te učinili urbana okruženja sigurnijima i zelenijima

Na željezničkoj postaji Las Matas u gradu Las Rozas, sjeverno od španjolske prijestolnice Madrida, život se odvija kao i obično. Dok se vlak približava u pozadini se čuje zvuk autoceste. Na kružnom toku ispred postaje prodavač prodaje churrose dok se pješaci kreću prometnim raskrižjem. Sve se čini kao običan prizor u španjolskom predgrađu.

POGLEDAJ VIDEO: Glazbenici objavili tihi album kao prosvjed umjetnoj inteligenciji

Pokretanje videa...

Glazbenici objavili tihi album kao prosvjed umjetnoj inteligenciji 05:54

Međutim, prolaznici ne vide pametne kamere koje neprimjetno promatraju i analiziraju pješačke i prometne tokove radi boljeg razumijevanja upotrebe prostora i njezina poboljšanja. Na tom običnom kružnom toku ispisuje se budućnost urbanizma.

Jednostavno urbanističko planiranje

Las Rozas jedno je od ispitnih područja istraživača inicijative pod nazivom AMIGOS koju financira EU, a koja se služi novim tehnologijama poput umjetne inteligencije (UI) i analize podataka da bi pridonijela boljoj kvaliteti života u prometnim gradovima. 

Kako pohraniti energiju Sunca: Vrući zrak je rješenje problema
Kako pohraniti energiju Sunca: Vrući zrak je rješenje problema

Pritom je uvelike usklađena s EU-ovom Misijom za gradove, kojom se nastoji podržati 112 europskih gradova da do 2030. postanu klimatski neutralni i pametni te posluže kao inovacijska središta za održivu urbanu transformaciju.

Kamere kojima se služio tim inicijative AMIGOS proizveo je Austrijski tehnološki institut i oslanjaju se na umjetnu inteligenciju. To im omogućuje brzu obradu višemjesečnih snimaka kamera i slaganje točne slike o upotrebi gradskih prostora. Prikupljeni podatci mogu pomoći urbanistima da redizajniraju javne prostore uzimajući u obzir stvarne ljude.

„Ovaj projekt temelji se na osnovnim pitanjima koja si svaki građanin postavlja. Na primjer ‘hoće li mi djeca biti sigurna ako ih pustim da sami odu u školu’”, rekao je Martin Krekeler, koji radi s Uredom Senata grada Hamburga u Njemačkoj i koordinira tim projekta AMIGOS.

Ispitno područje

Za početak, istraživači nastoje poboljšati sigurnost i zadovoljstvo stanovnika četvrti Las Matas, gdje se autocesta prema Madridu povezuje sa željezničkim kolodvorom, parkiralištem i raznim manjim cestama.

„Naš grad suočava se s nekoliko izazova”, rekla je Nuria Blanco Caballero, koja radi za gradsku agenciju za inovacije Las Rozas Innova. Četvrt Las Rozas vrlo je rasprostranjena. Tri autoceste prolaze gradom i ulijeva se mnogo prometa u smjeru Madrida i iz njega.

Inovacije u ribarstvu: Potrošačka potražnja potiče održiviji uzgoj plodova mora
Inovacije u ribarstvu: Potrošačka potražnja potiče održiviji uzgoj plodova mora

„Automobili i pješaci često dolaze u dodir”, rekla je Blanco Caballero. „To uzrokuje rizike.”

U planu je potpuna obnova područja oko željezničkog kolodvora Las Matas, koja će uključivati sigurnosna poboljšanja, parkirna mjesta za bicikle i e-romobile, stanice za punjenje električnih vozila i prostor za automobile za zajedničku upotrebu.

Podatci prikupljeni kamerom istraživača kombinirani su s povratnim informacijama dobivenim putem lokalnih anketa korisnika radi informiranja o projektima obnove.

„Između ostalog, otkrili smo primjerice da se ljudi ne koriste uvijek službenim prijelazima”, rekla je Blanco Caballero. „To, naravno, može dovesti do opasnih situacija.”

Novi život sirovina: Pretvaraju biološki otpad u vrijedan resurs
Novi život sirovina: Pretvaraju biološki otpad u vrijedan resurs

U četvrti Las Rozas trenutačno je u punom jeku obnova područja, zajedno s betonskim sigurnosnim ogradama, novim pločnicima i boljim oznakama na cesti. To je dobar primjer kako nove tehnologije mogu pomoći gradovima da donose pametnije odluke u skladu s potrebama ljudi.

Umjetna inteligencija u gradu

Kamere s upotrebom umjetne inteligencije slične onima u četvrti Las Rozas raspoređuju se i u drugim europskim gradovima kao dio druge inicijative koju financira EU naziva ELABORATOR, a koju koordinira dr. Angelos Amditis, voditelj za istraživanje i razvoj Instituta za komunikacijske računalne sustave pri Nacionalnom tehničkom sveučilištu u Ateni.

U Kopenhagenu primjerice upotrebljavaju pametne kamere za analizu prometnih tokova i ispitivanje situacija u kojima se nesreća dogodila ili je izbjegnuta za dlaku.

Francuski okrug Issy-les-Moulineaux, nedaleko od Pariza, u sklopu inicijative postavio je sustav dinamičnih prometnih znakova. Na temelju toga tko se koristi raskrižjem i koliko je ono prometno, stvara se više prostora za bicikliste, a vozači primaju upozorenje o njihovoj prisutnosti. Sustav se služi umjetnom inteligencijom za automatsko upravljanje.

„Umjetna inteligencija neophodna je”, rekao je Amditis. „To je jedan od rijetkih načina obrade golemih količina podataka u stvarnome vremenu, što je vrlo važno za užurbana okruženja kao što su gradovi.”

Učenje iz primjera

Cilj je istraživačkih timova obaju inicijativa pružiti primjer drugim gradovima. Tim inicijative AMIGOS trenutačno usko surađuje s 10 gradova, a to su: Gabrova (Bugarska), Lappeenranta (Finska), Hamburg (Njemačka), Reykjavik (Island), Nazareth (Izrael), Bologna (Italija), Jurmala (Latvija), Las Rozas (Španjolska) te Ankara i Istanbul (Turska).

Osim toga, surađuju s pet gradova-prijatelja koji će pokušati ponoviti rezultate postignute u glavnim gradovima, a to su: Laval u Francuskoj, Frankfurt i Wiesbaden u Njemačkoj, Um-al Fahm u Izraelu i Gozo na Malti.

U slučaju istraživačkog tima ELABORATOR, postoji šest gradova u kojima se trenutačno radi na poboljšanju udobnosti i sigurnosti urbanog života. To su Kopenhagen (Danska), Helsinki (Finska), Issy-les-Moulineaux (Francuska), Trikala (Grčka) Milano (Italija) i Zaragoza (Španjolska).

Još šest gradova, Split (Hrvatska), Liberec (Češka), Ioannina (Grčka), Kruševac (Srbija), Velenje (Slovenija) i Lund (Švedska), naučit će iz lekcija prve faze.

Umjetna inteligencija i obrada podataka vrijedni su resursi za oba istraživačka tima, koja su vrlo svjesna potencijalnih rizika i posvećuju veliku pozornost pitanjima privatnosti i potencijalnim problemima.

Lokalno stanovništvo dobro je informirano o radnjama koje se poduzimaju. Istodobno je cilj smanjiti oslanjanje gradova na velike tehnološke tvrtke o kojima trenutačno ovise u pogledu tehnologije i podataka.

„Gradovima trebaju podatci”, rekao je Krekeler. „Ipak, danas su ti podaci često u vlasništvu privatnih tvrtki, što znači da ih gradovi moraju kupiti.”

Glas naroda

U središtu rada koji se provodi nalazi se želja za drugačijom politikom koja uzima u obzir glas naroda. Pritom ih EU podupire kako bi ubrzali zelenu i digitalnu transformaciju gradova u okviru Misije za gradove i Europskog zelenog plana. 

„Ljudi su frustrirani, ne možemo to poreći”, rekao je Krekeler. „Zato je toliko važno rabiti tehnologiju da bismo ih pitali o njihovu gradu i promatrali kako se njime koriste.”

U četvrti Las Rozas obnova područja Las Matas gotovo je završena. A u sljedećem će koraku proširiti djelovanje da bi pokrili cijeli grad. U drugoj fazi cilj će biti poboljšanje protoka kretanja prema školama i iz njih.

„Zajedničko je stvaranje ključno”, rekla je Blanco Caballero. „Svoje projekte moramo prilagoditi potrebama stvarnih ljudi. Tehnologija nam može pomoći u tome.”

Autor: Tom Cassauwers

Istraživanja u ovom članku financira EU-ov program Obzor. Stavovi sugovornika ne odražavaju nužno stavove Europske komisije.

Više informacija:

​Ovaj je članak izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0
'Radio sam na svadbi i vidio kumu kako mladoženji gura ruku u hlače, ali to nije najgore'
NEOČEKIVANI OBRAT

'Radio sam na svadbi i vidio kumu kako mladoženji gura ruku u hlače, ali to nije najgore'

Bivši barmen objavio je priču o jednom od najgorih vjenčanja na kojima je ikad bio. Iako je to bilo prije deset godina, i dalje mu je muka kad se svega sjeti