
Istraživači koje financira EU služe se umjetnom inteligencijom da bi olakšali protočnost europskih gradova te učinili urbana okruženja sigurnijima i zelenijima
Lifestyle
Komentari 0Istraživači koje financira EU služe se umjetnom inteligencijom da bi olakšali protočnost europskih gradova te učinili urbana okruženja sigurnijima i zelenijima
Na željezničkoj postaji Las Matas u gradu Las Rozas, sjeverno od španjolske prijestolnice Madrida, život se odvija kao i obično. Dok se vlak približava u pozadini se čuje zvuk autoceste. Na kružnom toku ispred postaje prodavač prodaje churrose dok se pješaci kreću prometnim raskrižjem. Sve se čini kao običan prizor u španjolskom predgrađu.
POGLEDAJ VIDEO: Glazbenici objavili tihi album kao prosvjed umjetnoj inteligenciji
Pokretanje videa...
Međutim, prolaznici ne vide pametne kamere koje neprimjetno promatraju i analiziraju pješačke i prometne tokove radi boljeg razumijevanja upotrebe prostora i njezina poboljšanja. Na tom običnom kružnom toku ispisuje se budućnost urbanizma.
Las Rozas jedno je od ispitnih područja istraživača inicijative pod nazivom AMIGOS koju financira EU, a koja se služi novim tehnologijama poput umjetne inteligencije (UI) i analize podataka da bi pridonijela boljoj kvaliteti života u prometnim gradovima.
Pritom je uvelike usklađena s EU-ovom Misijom za gradove, kojom se nastoji podržati 112 europskih gradova da do 2030. postanu klimatski neutralni i pametni te posluže kao inovacijska središta za održivu urbanu transformaciju.
Kamere kojima se služio tim inicijative AMIGOS proizveo je Austrijski tehnološki institut i oslanjaju se na umjetnu inteligenciju. To im omogućuje brzu obradu višemjesečnih snimaka kamera i slaganje točne slike o upotrebi gradskih prostora. Prikupljeni podatci mogu pomoći urbanistima da redizajniraju javne prostore uzimajući u obzir stvarne ljude.
„Ovaj projekt temelji se na osnovnim pitanjima koja si svaki građanin postavlja. Na primjer ‘hoće li mi djeca biti sigurna ako ih pustim da sami odu u školu’”, rekao je Martin Krekeler, koji radi s Uredom Senata grada Hamburga u Njemačkoj i koordinira tim projekta AMIGOS.
Za početak, istraživači nastoje poboljšati sigurnost i zadovoljstvo stanovnika četvrti Las Matas, gdje se autocesta prema Madridu povezuje sa željezničkim kolodvorom, parkiralištem i raznim manjim cestama.
„Naš grad suočava se s nekoliko izazova”, rekla je Nuria Blanco Caballero, koja radi za gradsku agenciju za inovacije Las Rozas Innova. Četvrt Las Rozas vrlo je rasprostranjena. Tri autoceste prolaze gradom i ulijeva se mnogo prometa u smjeru Madrida i iz njega.
„Automobili i pješaci često dolaze u dodir”, rekla je Blanco Caballero. „To uzrokuje rizike.”
U planu je potpuna obnova područja oko željezničkog kolodvora Las Matas, koja će uključivati sigurnosna poboljšanja, parkirna mjesta za bicikle i e-romobile, stanice za punjenje električnih vozila i prostor za automobile za zajedničku upotrebu.
Podatci prikupljeni kamerom istraživača kombinirani su s povratnim informacijama dobivenim putem lokalnih anketa korisnika radi informiranja o projektima obnove.
„Između ostalog, otkrili smo primjerice da se ljudi ne koriste uvijek službenim prijelazima”, rekla je Blanco Caballero. „To, naravno, može dovesti do opasnih situacija.”
U četvrti Las Rozas trenutačno je u punom jeku obnova područja, zajedno s betonskim sigurnosnim ogradama, novim pločnicima i boljim oznakama na cesti. To je dobar primjer kako nove tehnologije mogu pomoći gradovima da donose pametnije odluke u skladu s potrebama ljudi.
Kamere s upotrebom umjetne inteligencije slične onima u četvrti Las Rozas raspoređuju se i u drugim europskim gradovima kao dio druge inicijative koju financira EU naziva ELABORATOR, a koju koordinira dr. Angelos Amditis, voditelj za istraživanje i razvoj Instituta za komunikacijske računalne sustave pri Nacionalnom tehničkom sveučilištu u Ateni.
U Kopenhagenu primjerice upotrebljavaju pametne kamere za analizu prometnih tokova i ispitivanje situacija u kojima se nesreća dogodila ili je izbjegnuta za dlaku.
Francuski okrug Issy-les-Moulineaux, nedaleko od Pariza, u sklopu inicijative postavio je sustav dinamičnih prometnih znakova. Na temelju toga tko se koristi raskrižjem i koliko je ono prometno, stvara se više prostora za bicikliste, a vozači primaju upozorenje o njihovoj prisutnosti. Sustav se služi umjetnom inteligencijom za automatsko upravljanje.
„Umjetna inteligencija neophodna je”, rekao je Amditis. „To je jedan od rijetkih načina obrade golemih količina podataka u stvarnome vremenu, što je vrlo važno za užurbana okruženja kao što su gradovi.”
Cilj je istraživačkih timova obaju inicijativa pružiti primjer drugim gradovima. Tim inicijative AMIGOS trenutačno usko surađuje s 10 gradova, a to su: Gabrova (Bugarska), Lappeenranta (Finska), Hamburg (Njemačka), Reykjavik (Island), Nazareth (Izrael), Bologna (Italija), Jurmala (Latvija), Las Rozas (Španjolska) te Ankara i Istanbul (Turska).
Osim toga, surađuju s pet gradova-prijatelja koji će pokušati ponoviti rezultate postignute u glavnim gradovima, a to su: Laval u Francuskoj, Frankfurt i Wiesbaden u Njemačkoj, Um-al Fahm u Izraelu i Gozo na Malti.
U slučaju istraživačkog tima ELABORATOR, postoji šest gradova u kojima se trenutačno radi na poboljšanju udobnosti i sigurnosti urbanog života. To su Kopenhagen (Danska), Helsinki (Finska), Issy-les-Moulineaux (Francuska), Trikala (Grčka) Milano (Italija) i Zaragoza (Španjolska).
Još šest gradova, Split (Hrvatska), Liberec (Češka), Ioannina (Grčka), Kruševac (Srbija), Velenje (Slovenija) i Lund (Švedska), naučit će iz lekcija prve faze.
Umjetna inteligencija i obrada podataka vrijedni su resursi za oba istraživačka tima, koja su vrlo svjesna potencijalnih rizika i posvećuju veliku pozornost pitanjima privatnosti i potencijalnim problemima.
Lokalno stanovništvo dobro je informirano o radnjama koje se poduzimaju. Istodobno je cilj smanjiti oslanjanje gradova na velike tehnološke tvrtke o kojima trenutačno ovise u pogledu tehnologije i podataka.
„Gradovima trebaju podatci”, rekao je Krekeler. „Ipak, danas su ti podaci često u vlasništvu privatnih tvrtki, što znači da ih gradovi moraju kupiti.”
U središtu rada koji se provodi nalazi se želja za drugačijom politikom koja uzima u obzir glas naroda. Pritom ih EU podupire kako bi ubrzali zelenu i digitalnu transformaciju gradova u okviru Misije za gradove i Europskog zelenog plana.
„Ljudi su frustrirani, ne možemo to poreći”, rekao je Krekeler. „Zato je toliko važno rabiti tehnologiju da bismo ih pitali o njihovu gradu i promatrali kako se njime koriste.”
U četvrti Las Rozas obnova područja Las Matas gotovo je završena. A u sljedećem će koraku proširiti djelovanje da bi pokrili cijeli grad. U drugoj fazi cilj će biti poboljšanje protoka kretanja prema školama i iz njih.
„Zajedničko je stvaranje ključno”, rekla je Blanco Caballero. „Svoje projekte moramo prilagoditi potrebama stvarnih ljudi. Tehnologija nam može pomoći u tome.”
Autor: Tom Cassauwers
Istraživanja u ovom članku financira EU-ov program Obzor. Stavovi sugovornika ne odražavaju nužno stavove Europske komisije.
Više informacija:
​Ovaj je članak izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a.
Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+