"Žuti zid" Borussije Dortmund s 25.000 navijača ogledni je primjerak kako mogu funkcionirati stajaće tribine koje bi, čini se, htjeli i BBB-i u Zagrebu. Uefa im je prije nekoliko godina dala zeleno svjetlo
Stajaće tribine vratile su se na europske stadione, Maksimir je idući? Evo kako izgleda u praksi
Nakon desetljeća dominacije sjedećih mjesta, stajaće tribine se postupno vraćaju na europske stadione, nudeći navijačima drugačiji, mnogi kažu i autentičniji, način praćenja utakmica. Ova promjena, potaknuta uspješnim modelima u Njemačkoj i pozitivnim iskustvima u drugim zemljama, otvara i pitanje mogućnosti uvođenja stajaćih tribina na budućem stadionu Maksimir.
Pokretanje videa...

Iskustva Europe: Od Njemačke do Engleske
Stajaće tribine su već dugo standard u njemačkoj Bundesligi. Gotovo 100.000 navijača svakog vikenda uživa u utakmicama stojeći, a najpoznatiji primjer je "Žuti zid" (Südtribüne) na Signal Iduna Parku Borussije Dortmund, koji prima gotovo 25.000 navijača. Ovakav način gledanja utakmica stvara jedinstvenu atmosferu, a cijene ulaznica su znatno pristupačnije, s godišnjim ulaznicama koje se mogu naći i za manje od 200 eura.
Engleska, koja je nakon tragedije na Hillsboroughu 1989. uvela obvezu sjedećih mjesta na stadionima prve i druge lige, sada ponovno eksperimentira sa stajaćim tribinama. Klubovi poput Manchester Uniteda, Manchester Cityja, Chelseaja i Tottenhama, te Cardiffa iz Championshipa, već su uveli "sigurne stajaće zone" (safe standing) s pregradama, model sličan onome u Njemačkoj. Ove zone omogućuju navijačima da stoje, ali uz povećanu sigurnost zahvaljujući individualnim mjestima i pregradama koje sprječavaju naguravanje.
Škotska, koja nije bila obuhvaćena engleskim zakonodavstvom, ima dugogodišnju tradiciju stajanja, a Celtic je 2016. godine postao pionir u Velikoj Britaniji uvođenjem "stajaće zone s pregradama" za 2600 gledatelja.

Sigurnost modernih stajaćih tribina
Ključna razlika između nekadašnjih terasa i modernih stajaćih tribina je u sigurnosti. Tragedije poput one na Hillsboroughu 1989., gdje je poginulo 97 navijača Liverpoola, nisu bile uzrokovane samim stajanjem, već prenatrpanošću, lošom organizacijom i neadekvatnom infrastrukturom. Osim Hillsborougha, poznata je i tragedija na stadionu Heysel u Bruxellesu 1985., gdje je poginulo 39 navijača, većinom Juventusovih, prije finala Kupa prvaka. Iako se ta tragedija ne veže isključivo za stajanje, prenatrpanost i loša infrastruktura, uključujući i dijelove tribina predviđene za stajanje, bili su ključni faktori.
Moderne stajaće tribine, posebno one sa sustavom "stajaćih zona s pregradama", dizajnirane su s naglaskom na sigurnost. Svaki navijač ima označeno mjesto, a pregrade između redova sprječavaju nekontrolirano kretanje i naguravanje. Ovaj sustav, koji se koristi u Njemačkoj i sve više u Engleskoj, pokazao se iznimno sigurnim. Uefa je, prepoznajući pozitivne rezultate, odobrila korištenje stajaćih tribina u svojim natjecanjima u Engleskoj, Njemačkoj i Francuskoj, a od prošle sezone i u Nizozemskoj, Belgiji, Škotskoj, Portugalu i Austriji, što je značajan korak prema širem prihvaćanju ovog modela.

Stajaće tribine i Maksimir
Prilikom planiranja novog stadiona Maksimir, razmatra se i mogućnost uvođenja stajaćih tribina. To bi, prema riječima čelnika Dinama, moglo biti ostvareno na tribini namijenjenoj Bad Blue Boysima. Time bi se, uz povećanje sigurnosti, omogućilo i stvaranje vibrantnije atmosfere, po uzoru na europske stadione.
Kapacitet novog Maksimira planiran je na 35.000 gledatelja, što bi omogućilo održavanje finala Konferencijske lige i Uefina Superkupa. Uz stajaće tribine, stadion bi imao i moderne vip i poslovne prostore, što bi klubu trebalo osigurati dodatne prihode. Projekt izgradnje novog stadiona Maksimir, prema dosadašnjim najavama, zajednički će financirati Grad Zagreb i Republika Hrvatska. Radi se o kapitalnom projektu od nacionalnog interesa, koji bi trebao riješiti dugogodišnji problem neadekvatne nogometne infrastrukture u glavnom gradu. Trošak izgradnje procjenjuju na 175 milijuna eura bez PDV-a, a rok dovršetka 2029.

Budućnost stajanja na stadionima
Povratak stajaćih tribina na europske stadione, uključujući i potencijalno na Maksimir, predstavlja pomak u odnosu na dosadašnju praksu. Iskustva iz Njemačke, Engleske i drugih zemalja pokazuju da je, uz odgovarajuću infrastrukturu i organizaciju, stajanje na utakmicama sigurno i doprinosi boljoj atmosferi. Odluka Uefe da proširi pilot-projekt stajaćih tribina na veći broj zemalja sugerira da bi ovaj trend mogao postati sve prisutniji u europskom nogometu. Udruga Football Supporters Europe aktivno zagovara pravo navijača na izbor između sjedenja i stajanja, ističući da stajanje doprinosi atmosferi i kulturi navijanja. Stajaće tribine su, čini se, ponovno postale važan dio nogometnog iskustva.
