
Adolescencija je doba sazrijevanja u kojem mladi tragaju za svojim identitetom, a nerijetki su i sukobi s roditeljima. Mladi su tada skloni mišljenju da su neranjivi što stvara visok rizik upuštanja u opasnosti, objašnjava socijalna pedagoginja
Adolescencija je doba sazrijevanja u kojem mladi tragaju za svojim identitetom, a nerijetki su i sukobi s roditeljima. Mladi su tada skloni mišljenju da su neranjivi što stvara visok rizik upuštanja u opasnosti, objašnjava socijalna pedagoginja
O adolescenciji i problemima koji se vežu uz nju intenzivno razmišlja većina roditelja tinejdžera. Bruno Šimleša nije nikakva iznimka.
- Jedno od pitanja o kojem razgovaramo jest i alkohol. Kći mi ima 13 godina i naravno da još nikad nije pila alkohol, ali neki njezini vršnjaci znali su ga konzumirati, a čuli su i priče o starijoj braći i sestrama. Zato ne izbjegavamo temu, ne pravimo se da ne postoji, ne radimo bauk od nje, ali je povremeno adresiramo - kaže naš poznati sociolog.
- Kad vidi nekog pod gasom, objasnimo o čemu je riječ i kako se nositi s tim. I mene je vidjela kad sam slavio rođendan. Vidjela je da nisam sjeo za volan ili radio gluposti, a da se jezik petljao, bome se petljao... I o tome smo razgovarali - dodaje.
Šimleša, naime, smatra kako je razgovor ključ uspjeha u odgoju djece i kako je nužno razgovarati o svim potencijalno „škakljivim“ temama.
No, što učiniti ako do toga dođe? Kako pravilno reagirati kad vaše maloljetno dijete dođe doma pod utjecajem alkohola? Treba li ga kazniti? Kako razgovarati o tom problemu i spriječiti njegovo ponavljanje? Odgovore na ova pitanja potražili smo kod magistrice socijalne pedagogije Sonje Jarebice iz neprofitne udruge Ti si OK, koja ima više od 35 godina iskustva u radu s djecom i mladima s problemima u ponašanju.
Ovom prilikom donosimo nekoliko njezinih odgojnih savjeta koje je s nama podijelila u kampanji "Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne". Ovu društveno odgovornu kampanju već sedmu godinu zaredom provodi provodi Hrvatska gospodarska komora i njena Grupacija proizvođača piva s partnerima, a sve s ciljem sprečavanja maloljetničke konzumacije alkohola.
I ova je stručnjakinja, baš poput Šimleše, uvjerena kako je povjerenje na relaciji roditelj-dijete u odgoju ključno te ističe da ono pozitivno utječe na izgradnju djetetova samopouzdanja.
- Povjerenje ima posebno značenje u međuljudskim odnosima. Roditelj je zapravo prva osoba koja ima priliku da mu se dijete povjeri i podijeli s njim svoje važne trenutke. Od njega uči kako steći povjerenje, kako ga opravdati i kako se nositi s odgovornošću. Ako se povjerenje ne ostvari, dijete sakuplja sve neugodne osjećaje, misli da ga drugi ne razumiju, ne vole, ne poštuju i pati. Na taj način razvija lošu sliku o sebi i svojim sposobnostima - upozorava naša sugovornica.
Važno je razgovarati i onda kada povjerenje bude izigrano. Jarebica ističe da i u takvim trenucima roditelji ne bi trebali olako reći nešto poput: "Više nemam povjerenja u tebe" ili "Sve imaš, a ne poštuješ to" jer je to kontraproduktivno.
- Osjećaj krivnje rijetko kod djeteta potakne pozitivnu promjenu. Poučeno stalnim okrivljavanjima i optužbama, dijete često odustaje od želje da ponovno stekne povjerenje. Roditelj mora znati da je važno imati povjerenje u dijete i da u situacijama u kojima dijete kod njega izgubi povjerenje, treba s njim o tome razgovarati. Razgovor je važan da mu se objasni zbog kojeg ponašanja je zabrinut, da mu se jasno ukaže na željena ponašanja i načine ponovnog stjecanja povjerenja – pojašnjava Sonja.
- U tim je situacijama potrebno poslati jasnu poruku djetetu s čim se slažete, a s čim ne te reći da mu vjerujete da će ispraviti svoje ponašanje, da mu se pruža prilika da povrati izgubljeno povjerenje i da će mu se u tome pomagati. Iskrena i topla komunikacija dijete vodi ispravnim putem odrastanja te prepoznavanju onoga što dobro radi, ali mu i pomaže promijeniti ono što nije dobro – zaključuje Jarebica.
Naša sugovornica sve svoje savjete za roditelje temelji na višegodišnjem iskustvu, a u želji da im pomogne u ispravnom odgojnom postupanju, sakupila je sve što zna na jednome mjestu, u Vodiču za roditelje.
Vodič je nastao u sklopu kampanje „Uključi savjest“ i potpuno je prilagođen roditeljima adolescenata. Pridonosi komunikaciji s djecom, otkriva zašto alkohol nije dobar za maloljetnike te pruža informacije o tome kako odgojno postupati, kad i kako argumentirano razgovarati s djecom, uzimajući pritom u obzir sve specifičnosti adolescencije, te kad i gdje zatražiti stručnu pomoć.
Cilj kampanje je spriječiti prodaju i konzumaciju alkohola maloljetnicima i zato se Grupacija proizvođača piva obraća trgovcima i ugostiteljima te se zalaže za dosljednu primjenu zakona na tom području. Trgovci su, ujedno, i dugogodišnji partneri u kampanji, a ove ju je godine podržalo pet trgovačkih lanaca - Konzum, Kaufland, SPAR, METRO i Studenac, u čijim će trgovinama diljem Hrvatske biti izložene promotivne poruke i edukativni plakati s upečatljivim sloganom "Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne" tijekom cijelog listopada.