
Mene je spasio lugar, Nijemac, čuo je kako zovem pomoć. Ležala sam na nekom brežuljku, on je prešao potočić, popeo se uz brdo i prvi mi pružio pomoć. Zahvaljujući njemu sam ostala živa, pričala je Vesna...
News
Komentari 31Mene je spasio lugar, Nijemac, čuo je kako zovem pomoć. Ležala sam na nekom brežuljku, on je prešao potočić, popeo se uz brdo i prvi mi pružio pomoć. Zahvaljujući njemu sam ostala živa, pričala je Vesna...
Na današnji dan 1972. godine ona je prevarila smrt. Srpska stjuardesa Vesna Vulović imala je 22 godine kad je preživjela pad aviona s više od 10.000 metara. Ušla je i u Guinnessovu knjigu rekorda kao jedina koja je preživjela pad s više od 10.000 metara bez padobrana. Nakon pada htjela se vratiti na posao stjuardese, ali nisu joj dali. Kazala je kako je bila četiri sata klinički mrtva..
Taj dan nije ni trebala raditi, mijenjala je kolegicu... Vulović je radila za JAT (Jugoslovenski Aerotransport), čiji je avion eksplodirao i prepolovio se na dva dijela iznad Čehoslovačke. Avion je letio iz Stockholma za Zagreb sa stajanjima u Kopenhagenu i Beogradu.
Nakon nekih sat vremena u zraku, kako je ustvrdila prvotna istraga, bomba je eksplodirala u prtljagi i 27 od 28 putnika i članova posade je umrlo - neki od inicijalne eksplozije, drugi od niskih temperatura u zraku ili udarca u tlo. Srušili su se na granici između Čehoslovačke i Njemačke, u malom selu Srbská Kamenice. Tamo je živjelo oko 250 ljudi, selo je bilo prekriveno snijegom tog 26. siječnja 1972.
Vulović je preživjela jer je bila vezana za svoje sjedište u zadnjem dijelu aviona koji je, nakon eksplozije, ostao spojen za toalete i pao na snijegom pokrivenu planinu. Jedan od muškaraca začuo je vriskove žene u agoniji. Njegovo je ime Bruno Honke i našao ju je gotovo mrtvu, s nogama koje vire iz ostataka aviona. Gubila je jako puno krvi, ali spasioci su bili vrlo brzi te je prebačena u bolnicu.
- Znam da su tada dijelovi tijela padali po kućama, bila je zima, počeo je padati snijeg. Ljudi koji su vidjeli na sve strane leševe tražili su preživjele. Mene je spasio lugar, Nijemac, čuo je kako zovem pomoć. Ležala sam na nekom brežuljku, on je prešao potočić, popeo se uz brdo i prvi mi pružio pomoć. Zahvaljujući njemu sam ostala živa. A bila sam klinički mrtva četiri sata - ispričala je svojevremeno Vesna.
- Prva stvar koje se sjećam jest da sam vidjela svoje roditelje u bolnici. Razgovarala sam sa njima i pitala zašto su sa mnom. Kada su mi pokazali novine i kad sam pročitala što se dogodilo, skoro sam umrla od šoka - rekla je za the New York Times 2008. godine.
Prvotna istraga je zaključila kako, kada je bomba eksplodirala i odvojila kokpit od ostatka aviona, našla se prikliještenom u svom sjedalu jer su je pritisnula kolica s hranom i tamo je držala. Nekoliko je tjedana provela u komi, a život joj je spasio debeli sloj snijega i krošnje koje su joj ublažile pad. Na početku je bila i paralizirana od struka nadolje, no unutar nekoliko mjeseci uspjela se oporaviti i nastavila je živjeti posve normalan život (iako je malo šepala), sljedećih 40 godina.
"Bila sam slomljena i doktori su me ponovno sastavili. Nikada nitko nije očekivao da ću živjeti ovako dugo", poručila je svojevremeno u razgovoru.
Kasnije je ispričala kako uopće nije trebala biti na tom letu, već je mijenjala kolegicu koja se također zvala Vesna. Ona je, kad je čula da je Vesna preživjela pad zrakoplova napustila posao stjuardese.
Nitko nije očekivao da preživi ozljede, baš kao što su svi bili začuđeni kada je opet poželjela svoj stari posao. Međutim, YAT je zaključio kako bi to bila loša reklama i kako bi se putnici bojali kada bi je vidjeli.
"Nisu me htjeli jer nisu htjeli publicitet oko nesreće", rekla je. No, umjesto toga dobila je posao u uredu. Privatno je nastavila putovati avionima i nitko je se nikada nije bojao, dapače.
- Često bi ljudi jako rado sjedili kraj mene - kazala je svojevremeno.
U svojoj je rodnoj Srbiji bila slavljena kao heroj, "žena koja je prevarila smrt", a tako je bila poznata i u regiji.
Što se točno dogodilo, do danas ostaje nepoznanica. Jedna teorija kaže kako je bomba stavljena u prostor ispod kokpita tijekom presjedanja u Kopenhagenu, no drugi kažu da je avion imao nekih problema te je htio sletjeti u Čehoslovačkoj ali je prišao previše blizu vojnom skladištu pa su ga srušile vojne letjelice.
Nitko nije uhićen i ništa nikada nije dokazano. Jedna teorija tvrdi da su bombu podmetnuli hrvatski nacionalisti. Godine 2024. švedski novinar hrvatskog podrijetla Tonči Percan i TV postaja TV4 istraživali su ovaj slučaj. Napravili su dokumentarac "Bomba na letu JAT 367" u kojem tvrde da su ekstremističke organizacije Hrvatski narodni otpor (HNO) i Hrvatsko revolucionarno bratstvo (HRB) podmetnule bombu u avion...
A prije 15 godina, nakon dugogodišnjeg istraživanja njemački dopisnik iz Češke Peter Hornung-Andersen objavio je da je vijest o padu zrakoplova JAT-a 1972. godine falsificirala češka tajna služba kako bi prikrila vlastitu pogrešku.
Prema Hornung-Andersenu, istina je da se 1972. godine zrakoplov tipa DC-9 jugoslavenske kompanije JAT srušio iznad mjesta Srpske Kamenice u sjevernoj Češkoj, blizu granice s bivšom Istočnom Njemačkom. Istina je da je stjuardesa Vesna Vulović jedina iz cijelog zrakoplova preživjela pad.
Međutim, nije istina, tvrdi Hornung-Andersen, da je zrakoplov pao zbog eksplozije bombe i to s visine veće od 10 tisuća metara. Pozivajući se na materijale iz tajnih službi i razgovore sa stručnjacima i svjedocima nesreće, novinar tvrdi da je zrakoplov pao jer ga je pogreškom pogodila češka protuzračna obrana. U trenutku pada bio je jedva koju stotinu metara u zraku. Priča o bombi izmišljena je kako bi se prikrila pogreška čeških službi.
- Službi državne sigurnosti ondašnje komunističke Čehoslovačke pošlo je za rukom da svoju priču proširi po cijelom svijetu, a da čak ni na zapadu nitko ne posumnja u tijek događaja i prave uzroke pada zrakoplova - kaže Hornung-Andersen.
- Umjesto prave istrage, svijet je godinama pokušavao znanstveno objasniti čudo kako je stjuardesa preživjela pad s 10 tisuća metara - zaključio je novinar.
Vulović je, kako je sama rekla, "iskoristila svaku sekundu života".
Ušla je u Guinnessovu knjigu rekorda 1985. (istina nehotično) kao najdulji pad bez padobrana. Javni prostor i medijsku pažnju koju je dobila iskoristila je kako bi govorila protiv diktature i politike nacionalista Slobodana Miloševića, kojem je kasnije suđeno za ratne zločine, genocid i zločine protiv čovječnosti.
Susjed ju je 23. prosinca 2016. godine pronašao mrtvu u njezinu stanu u Beogradu.
Kolegica Ljubica i ja radile smo u hotelu St. Jörgen u švedskome Malmöu. Za Zagreb smo putovale iz Kopenhagena, a za srijedu, 26. siječnja 1972. kupile smo JAT-ove karte. Na odlasku direktor nam je rekao da moramo ostati jer dolaze tri autobusa ruskih turista, pričala je svojevremeno Zagrepčanka Nada Kavgić, koja se na kobni let JU367, koji se srušio iznad Češke na sreću, nikad nije ukrcala.
Iako je, kako priznaje, tada bila strašno ljutita na šefa...
- Posvađala sam se sa šefom, čak sam ga nazvala majmunom. No rekao je da će nam dati nekoliko slobodnih dana više pa sam na kraju ostala raditi - rekla je svojevremeno Nada
- Postavljale smo stolove u blagovaonici, sjećam se da je svirao Mišo Kovač. Utrčao je naš kolega i počeo se derati: 'Poginuli su, poginuli’. Vidjevši mene i Ljubicu rekao nam je da se 'naš’ avion srušio - ispričala je Nada.
Pedeset godina nakon tragičnog pada JAT-a 367, mnoga pitanja ostaju bez odgovora. Iako službena istraga upućuje na teroristički čin s bombom kao uzrokom, identitet počinitelja i stvarni motivi ostaju nepoznati. Različite teorije koje su se pojavile tijekom godina dodatno su zamaglile istinu, čineći ovaj slučaj jednim od najintrigantnijih neriješenih zrakoplovnih misterija u povijesti europskog civilnog zrakoplovstva...