Dok je Donald Trump u Washingtonu drugi put prisezao na vjernost SAD-u, američka granična policija na granici s Meksikom otkrila je 300 metara dugačak tunel između Ciudad Juáreza u Meksiku i El Pasa u Teksasu. Bio je namjenjen za šverc narkotika
Dok on podiže zidove na granici s Meksikom, kokainski štakori mu izbijaju milijarde dolara...
Meksički zaljev preimenovat ću u Američki zaljev, rekao je Donald Trump nakon što je u ponedjeljak, 20. siječnja ponovno prisegnuo za predsjednika SAD-a i odmah je na granicu s Meksikom poslao 1500 vojnika koji će pomoći u izgradnji barijera između dvije države. To je Trumpu drugi mandat. U prvome mandatu, od 2016. do 2020., na granici s Meksikom počeo je graditi zid, sve kako bi spriječio ilegalne migrante da nahrle u Ameriku. I dok se Trump i njegova administracija bave vodeno-nadzemnim problemima, ispod tla na granici ove dvije države odvija se prava trgovinska razmjena. Ilegalna, doduše.
Baš nekako dok je Trump u Washingtonu drugi put prisegnuo na vjersnot SAD-u, granična policija na granici s Meksikom otkrila je 300 metara dugačak tunel između Ciudad Juáreza u Meksiku i El Pasa u Teksasu. To je samo jedan u nizu tunela kroz koje meksičke bande u SAD godišnje prešvercaju milijadre dolara vrijednu drogu. Bio je skriven u odvodnim kanalima za kišnicu. Njegova gradnja trajala je najmanje godinu dana. Istražitelji sad ispituju jesu li lokalni dužnosnici znali za njegovu gradnju. Tunel je bio ojačan drvenim gredama kako bi se spriječilo urušavanje te opremljen rasvjetom i ventilacijom.
VRHUNSKA TEHNOLOGIJA
Američka granična policija redovito otkriva tunele ispod granice koji su puno složeniji i napredniji od običnih podzemnih prolaza. Mnogi su opremljeni električnom energijom, ventilacijskim sustavima, tračnicama za transport, pa čak i dizalima. Jedan od najimpresivnijih otkriven je 2020. godine između Tijuane i San Diega - protezao se čak 1,3 kilometra ispod granice i bio najduži ikad pronađeni krijumčarski tunel. Ovaj izvanredni tunel, poznat i kao "Supermega tunel", bio je pravo inženjersko čudo. Nalazio se na prosječnoj dubini od 21 metar ispod površine zemlje te je bio opremljen naprednim sustavom za ventilaciju, električnim instalacijama visokog napona i sofisticiranim drenažnim sustavom. Tunel je imao betonske zidove, čelične potporne grede i industrijske tračnice za transport robe. Na meksičkoj strani je ulaz u tunel bio vješto skriven ispod poda napuštenog skladišta, dok je izlaz na američkoj strani bio zamaskiran unutar industrijskog kompleksa u San Diegu.
Posebno impresivan bio je sustav dizala koji je omogućavao brzi transport robe između različitih razina tunela. Dizala su bila električno pogonjena i mogla su podići teret težak do 500 kilograma. Tunel je također sadržavao nekoliko proširenih "postaja" gdje su se mogle skladištiti veće količine robe i gdje su se radnici mogli odmoriti tijekom dugih smjena.
EL CHAPO - GOSPODAR TUNELA
Joaquín "El Chapo" Guzmán, bivši vođa zloglasnog Sinaloa kartela, postao je poznat kao "Gospodar tunela" zbog svoje opsesije podzemnim prolazima. El Chapo je bio jedan od najmoćnijih narko šefova u povijesti, koji je izgradio carstvo vrijedno milijarde dolara. Nakon spektakularnog bijega iz meksičkog zatvora kroz tunel 2015. godine, ponovno je uhvaćen 2016. i izručen SAD-u. Trenutno služi doživotnu kaznu plus 30 godina u zatvoru ADX Florence u Coloradu, poznatom kao "Supermax" - najstrože čuvanom zatvoru u SAD-u.
José Sánchez Villalobos, poznat i kao "El Ingeniero" (Inženjer), bio je glavni arhitekt El Chapovih tunela i jedan od najtraženijih ljudi u svijetu krijumčarenja droge. Villalobos je bio mozak iza nekih od najsofisticiranijih tunela ikad otkrivenih, koristeći svoje znanje građevinarstva i geologije za stvaranje gotovo nevidljivih podzemnih prolaza. U srpnju 2021. godine Villalobos je osuđen na 10 godina i 10 mjeseci zatvora u San Diegu zbog gradnje i održavanja dva velika krijumčarska tunela između Tijuane i San Diega. Tužitelji su ga opisali kao "arhitekta i nadzornika" tunela koji su korišteni za krijumčarenje tona kokaina u SAD. Nakon višegodišnje potrage, Villalobos je uhićen 2012. godine u Meksiku, gdje je proveo devet godina u zatvoru prije izručenja SAD-u 2021. godine. Tijekom suđenja otkriveno je da je za svaki veliki tunel koji je dizajnirao dobivao između 1 i 1,5 milijuna dolara. Njegovi nacrti i metode gradnje postali su svojevrsni "standard" u svijetu krijumčarskih tunela, a mnogi kasnije otkriveni tuneli pokazivali su jasne znakove njegova "potpisa" u dizajnu.
Impresivna otkrića i zapljene
U jednoj od najvećih akcija 2022. godine, američke vlasti otkrile su tunel dug 531 metar između Tijuane i San Diega. U toj akciji zaplijenjeno je 799 kg kokaina, 74 kg metamfetamina i 1,5 kg heroina. Prema podacima U.S. Immigration and Customs Enforcement, pronalaženje i zatvaranje ovih tunela predstavlja značajan izazov. Tuneli se često otkrivaju u industrijskim zonama, gdje skladišta pružaju savršenu pokrivenost za njihove ulaze i izlaze. Nakon otkrića, američke vlasti po zakonu moraju ispuniti tunele betonom s američke strane granice.
U LOVU NA ŠTAKORE
Američke granične službe koriste najsuvremeniju tehnologiju za otkrivanje tunela uključujući napredne podzemne radare, seizmičke senzore, dronove za nadzor sumnjivih područja i posebno obučene jedinice za otkrivanje tunela I krijumčarskih 'štakora'. Unatoč svim naporima graničnih službi, krijumčarski tuneli ostaju jedan od najvećih sigurnosnih izazova na američko-meksičkoj granici.